tisdag 4 januari 2011

Solförmörkelse; Släktet... Hogan... Toro... jävla twilight.


Idag hade vi en trevlig solförmörkelse som jag försökte stirra in i. Jag misslyckades, så min syn fungerar ännu. Tack och lov.

Och vad funkar bättre än en solförmörkelse om man skall introducera en roman om vampyrer. Och inte bara en roman om vampyrer, utan en roman om vampyrer som inleder med en solförmörkelse. Ja, jag kommer då inte på nåt.

Jag erkänner det rakt av. Jag har börjat hata vampyrgenren. Kåta idioter som tänder på romatiska mördare är inte min tekopp. Jag gillar skräck, och gotisk skräck är den bästa - men gotisk skräck är inte samma sak som vampyrskräp, i min värld är det HPLovecraft, EAPoe, Ambrose Bierce, Arthur Machen, William Hope Hodgson, Mary Shelly och gänget som står för den litteraturen. Deras vampyrberättelser handlar om parasiter, ondska och ibland missförstådda raser - de handlar aldrig om killar som vill vänta tills de gift sig med sex. Det handlar aldrig om att anse att kvinnomisshandel är ett nödvändigt ont. Så, twilightälskare, dra åt helvete!

Med det sagt kan jag fokusera på Släktet av Guillermo del Toro och Chuck Hogan, en bok som tar tag i några av mina funderingar runt vampyrmyten. Anne Rice vampyrböcker är helt ok. Lite homoerotiska, och lite smygfjantiga, men helt klart läsvärda om man gillar sånt - vilket jag gör. Jag känner att lite har Hogan och Guillermo allt lånat av Anne, och de har lånat lite av del Toros tidigare vampyrbekantskap Blade (Toro gjorde Blade 2), men här har de har tagit själva vansinnet längre.

Där både filmen Blade och Rices vampyrkrönikor är mysiga och jävligt korkade, så är detta något helt annat. Tänk er om vampyrsmittan sprider sig, tänk er att de är så mäktiga som valfri författare valt att beskriva dem, hur kommer de sig då att de lever gömda? It does not ad up.

Här har vi människans undergång.

Det är skrivet på ett sätt som får mig att tänka på Stephen King, men bara för hur berättelsen är upplagd, King är en mer "poetiskt" fängslande författare än Hogan och Toro (jag kan inte beskriva det bättre, King är väl lika poetisk som innehållsförteckningen på julskinkan om man ställer honom bredvid E A Poe tillexempel), men, för att fortsätta med författarliknelser, jag finner även spår av Dean R. Koontz, vars författarskap är lite mer vetenskapligt och kanske mer tekniskt begåvat än Kings. Hur som helst passar det berättelsen.

...berättelsen då. Jo. Ett flygplan landar på JFK-airport i New York, alla ommbord är döda utom 4 personer, och ingen logisk förklaring tycks passa in. Visst satt jag ett tag och undrade om jag skulle vara tvungen att läsa hur bitmärken och blodlösa kroppar framstår som oförklarliga, men här är vi hyfsat befriade från den idiotiska ickelogiken - de här vampyrerna har en helt annan fysik än de vanliga. De tål inte soljus och silver är dödligt för dem, men de har inga huggtänder och "smittan" är en slags parasit som får en förklaring, till skillnad från många andra monster.

Jag har påbörjat läsningen av uppföljaren Förgörelsen, så jag ska inte gå in för djupt, då försäger jag mig. Men det är enkelt att föreställa sig den som försöker varna mänskligheten för vampyrer - med Youtube, fräcka blogginlägg, och så vidare. Just det får mig ändå att nicka gillande. Författarna är med i nutiden. Något som tillexempel Ed McBain var en expert på, även på slutet av hans makalösa författarkarriär. King, som jag sa i min ungdom, utan att tänka mer på det, om något var bra.

Ja. Jag rekommenderar boken , den kommer inte att få litteraturpriset. Med den är underhållande och läsvärd. Vad med kan man begära? Cthulhu så klart, men man kan inte få allt.

7 kommentarer:

Woddsmanfred sa...

Kul med en "recension"... har gått å sneglat på den ett bra tag! Inne på bok två säger du... Hur många blir det?

Anonym sa...

Jag önskar verkligen att jag hade ro att läsa. Jag orkar fan inte. Vart tog läslusten vägen??

Fredrik sa...

Skogsfredde: Jag skrev ett svar igår, men glömde att posta det. Vad säger det om min mentala status? :D

3 delar ska det bli. Jag har bara nyss påbörjat 2:an och 3:an finns inte ännu. VIlket är störande. Då tapar jag takten i läsningen. Hur som haver: det är en läsvärd bok. Spännande. Kul. Gillar du King, vilket du ju gör, borde den falla dig i smaken. Nu var det nästan 20 år sen jag läste Det, men jag fick lite vibbar av den. Det kan ha att gära med min ovannämda mentala status även. 8)

C: Alltså... Jag har ett knep. Börja med att läsa något som du vet att du älskar. Sen då du fått upp ången hoppar du på en bok som du velat läsa. Men knepet är att komma igång. Man får vara lite hård. 8) Mot sig själv.

Läslusten är som kärlek, om man inte vårdar den så dör den. hehe

Jag läste tidigare för att slippa må dåligt. Det funkar alltid. 8)

Anonym sa...

Tack för tipset. Har som aldrig förstått hur folk med barn har tid att läsa. Men nu har jag ju så stora barn, så jag kan väl inte skylla på det längre.
När jag mår dåligt så skriver jag...btw
Men, jag älskar att läsa, det gör jag ju....måste bara hitta dit. Jag ska prova ditt tips. Det här med vampyrer, men det är ju så hypat så man vill kräkas.

Fredrik sa...

Du kan få bättr tipps. Roy, hon idiskan jag brukar ropa om, har skrivit en av de vackraste böckern man kan tänka sig. De små tingens gud. Mörk och poetisk, med ett språk som ger gåshud!

Skräckgeneren skriver jag jämt om. Howard Phillips Lovecraft. Det finns mycket nytt och bra! Men man måste ha tålamod med språket, som är väldigt högtravande, men ändå bäst. 8)

Eller varför inte sci-fi? En bra bok, som ger en del roliga tankar är Stjärnsoldat, som jag är säker på att du sett filmen till: starship tropers. Det är två helt olika saker. Men: bra skit! Eller varför inte den största sci-fiserien? Stiftelsetrilogin av Isaac Asimov? Han skrev boken som blev filmen I robot, även där är det inget som stämmer, förutom ett par tr fyra namn. 8)

Dystopier? Jennifer staten av Max Berry! Läste den tidigare i år (eller ifjol). Kul som fan, trotts det dystopiska inslaget.

Bara ångest? Vägen, av han Cormak Mcarthy nånting... 8) Ha rman småbarn är det svårt att inte lipa sig igenom vissa delar. Känslor är fantastiskt. Böcker kan ge mig dem.

Polisromaner? Ed McBain. Allt. ALLT! 8)

Fantasy? Läs drakens återkomst. helst på engelska, men de svenska översättningarna duger bra! Jag har läst båda 8) Fördommar mot den här genren faller till föga. Här har du det största persongalleri sen Dostojevskis Idioten eller brott och straff. 8) Också bra böcker. Brott och straff är bättre, men båda böckerna är skitbra!

Voltiare? Candid är kort och oerhört rolig. Då kan man bocka för en klassiker. hehe

Böcker är en... passion. 8) Här kan jag glänsa. hehe Klicka på ettiketten litteratur och gå vidare ett par tre fura sidor så kommer du till mina rekomendationer. De skiljer sig inte från denna liste, men det finns mer. mycket mer.

Anonym sa...

Har du några bra tips på poesi så tar jag dem. Det hinner jag läsa innan jag somnar :)

Fredrik sa...

...poesi Jag har bara läst en poesibok i mitt liv frivilligt. Charles Bukowski. Vad den hette står nog här i bloggen... Men... Jag vet ingenting om poesi. Ingenting. Nada! Personligen tror jag att jag är mer into musiktexter. 8) Dark Tranquillity har den där vackra tonen som får mig att tänka på W Blake (som är en av få poeter jag känner till, tack vara hans mest kända verk som jag INTE har läst, bara tittat i).

Annars är det nog mest texter som Bukowskies, nakna, smuttsiga och ganska äckliga texter, jag dras till. 8)