fredag 7 januari 2011

Förgörelsen, del Toro, Hogan.


Då jag läste Släktet av Guillermo del Toro och Chuck Hogan blev jag biten – hahahahahahahahaha – eftersom att boken var bra, och för att jag var så lässugen att jag i princip svalde boken. Slurp…

Det var en lättläst bok med traditioner från 1900-talets slut och de senaste årens zombiöversvämningar. Jag tänkte på 1990-talets giganter King och Koontz då jag läste den. Och jag tänkte på Toros filmer: Blade, Mimic, Hellboy och hans förkärlek till HPL, vars At the mountains of madness han skall filma.

Jag var givetvis tvungen att inhandla uppföljaren Förgörelsen, eftersom att jag ville ha något att läsa efter jag var klar med The towers of midnight av Jordan/Sanderson. Sagt och gjort.

Förgörelsen är mörk, den tar oss närmare apokalypsen, den tar oss närmare människans fåfänga uppfattning att vi fyller en viktig funktion i universum, och det bedrägliga i den åsikten. Sa ja att jag hittade likheter med Lovecraft? Just det.

Förgörelsen är kortare än föregångaren, vilket var lite trist, men slutet av boken gör jag att jag verkligen ser fram emot den avslutande delen i den här serien. Nu ska jag göra något som jag alltid gör, blanda in mig själv och Auberon: det här skulle kunna vara en epilog till The tale of black/en sista saga… som jag skriver. Jag har dock inga vampyrer i min värld. Bara död.

Med det sagt är det bara att kila iväg till bokhandeln och inhandla Släktet och Förgörelsen, så ni har något att läsa. NU!

6 kommentarer:

Wonder Warthog sa...

Jag läser just nu det mest tragiska verk som skrivits, mitt kontoutdrag från december.... billiga makaroner nån?

Anonym sa...

Emman sa detta: Jag har nog läst den första där "Släktet" men det finns nog inte mycket som jag INTE läst. Cuz I´m bokmal yes I am.

Anonym sa...

Kontoutdrag kan ofta vara som spännande små romaner att förjupa sig i, och förundras över. Oftast lämnar de fler frågetecken än svar dock...

Anonym sa...

börja härma mitt skrivsätt! vi har en hel drös med koontzböcker. tror inte nån har sålts än, men då är dom markerade under genren "deckare" (lösa brottsfall och det).

köper ingen dom inom 2 veckor köper jag dom.

:)

ändå typ 20-30 spänn för varje bok, har jag bestämt. kanske för dyrt?

obs; inbundna böcker svinfina. en hel trave.

jag vill ha dom.

hahaha

och jag vill se den där filmen.

kan jag gå och hyra den idag?

jöjj sa...

omslaget såg ut som en film. kan jag sova nån gång?

allt är naturligtvis upp till mig, öh jag menar dig.

:D

Tankesmedjan Det sovande folket och Den konspiratoriske lille mannnen sa...

Blir rätt sugen på denna/dessa böcker så jag hoppas de finns på vårt lilla bibliotek. Jag förstår Warthog men jag har slutat läsa kontoutdrag eftersom jag ändå inte förstod dem och så rimmar de alltid så illa.